Przyszłość e-mobilności
(Wels, 24.04.2019) Indywidualna transformacja energetyczna zaczyna się dla wielu od montażu instalacji fotowoltaicznej na dachu własnego domu. W ten sposób użytkownicy pokrywają nie tylko własne zapotrzebowanie na energię elektryczną — dzięki inteligentnym rozwiązaniom firmy Fronius Solar Energy można wykorzystać pełnię możliwości integracji sektorów. Celem jest bezpośrednie zaspokojenie własnych potrzeb energetycznych samodzielnie wytworzoną energią fotowoltaiczną. Można wykorzystać ją również do przygotowywania ciepłej wody i e-mobilności. Pomaga to w zwiększeniu stopnia samowystarczalności i efektywniejszym wykorzystaniu pracy instalacji PV. Szczególnie w przypadku e-mobilności bardzo dobrze sprawdza się kompleksowa koncepcja, obejmująca instalację fotowoltaiczną, system gromadzenia energii, rozwiązanie do grzania wody i urządzenie Wallbox, a więc domową stację ładowania samochodów elektrycznych, która rzeczywiście umożliwia ładowanie energii ze Słońca „prosto do baku”.
Celem indywidualnej transformacji energetycznej jest wykorzystanie pełni możliwości integracji sektorów. Optymalne zarządzanie energią pozwala uzyskać maksymalny stopień samowystarczalności z wykorzystaniem samodzielnie wytworzonej energii słonecznej. Zwiększa to rentowność i stopień zużycia energii na potrzeby własne przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Oprócz elektryczności i ciepła, mobilność jest trzecim pod względem wielkości sektorem, który można zasilać energią wprost z własnego dachu wytworzoną dzięki rozwiązaniom firmy Fronius.
„Jeżeli ktoś ma samochód elektryczny, chce zasilać go także energią pochodzącą ze słońca”, mówi Martin Hackl, Global Director Solar Energy w firmie Fronius. „Jednak nieczęsto bywa się w domu, gdzie dostępna jest energia z własnej instalacji fotowoltaicznej”. Tutaj do akcji wkracza firma Fronius. Eksperci ds. fotowoltaiki myślą o elektromobilności przyszłościowo i umożliwiają ładowanie samochodu elektrycznego po południu lub wieczorem energią zmagazynowaną w ciągu dnia. „Chodzi o to, aby mieć rozwiązanie energetyczne, które gwarantuje, że samochód jest rzeczywiście zasilany «zieloną» energią”, wyjaśnia Hackl. „Dlatego wszystkie elementy zestawu muszą być ze sobą kompatybilne”.
W jaki sposób „zielony” prąd trafia do samochodu?
Zasadniczo posiadacze samochodów elektrycznych mają trzy możliwości ładowania. Najprostszą i jednocześnie najmniej wydajną metodą jest podłączenie w razie potrzeby samochodu do gniazda elektrycznego lub urządzenia Wallbox i wykorzystanie energii dostępnej w danej chwili. W ten sposób użytkownik uzyskuje często niewielki wzrost stopnia zużycia na potrzeby własne, ponieważ duża część potrzebnej energii pochodzi z sieci elektrycznej. Aby inteligentnie ładować akumulator samochodu elektrycznego, oprócz instalacji fotowoltaicznej na dachu potrzebny jest falownik firmy Fronius ze zintegrowanym systemem zarządzania energią oraz kompatybilne urządzenie Wallbox, a więc domowa stacja ładowania. Przy nadwyżce energii elektrycznej falownik sygnalizuje ten fakt urządzeniu Wallbox, a ono ładuje samochód — zazwyczaj zwiększa to stopień zużycia na potrzeby własne o kolejne 20 procent. Dzięki dynamicznej regulacji ładowania1i dodatkowemu akumulatorowi energii, udział zużycia własnego — w zależności od rozmiaru instalacji i stopnia poboru — wzrasta do niemal 100 procent. W przypadku tej metody system zarządzania energią przekazuje nadwyżkę energii wytworzoną w ciągu dnia do baterii i wykorzystuje ją, gdy konieczne jest zatankowanie energii fotowoltaicznej.
„Dzięki temu można korzystać z elektromobilności w sposób naprawdę sensowny i przemyślany”, mówi Hackl. „Rozbudowując swój system o urządzenie Fronius Ohmpilot, umożliwiające zastosowanie niewykorzystanej
energii do przygotowywania ciepłej wody, otrzymuje się ekonomicznie najbardziej sensowne rozwiązanie i uzyskuje najwyższy poziom samowystarczalności”.
1Dzięki dynamicznej regulacji ładowania samochód ładuje się nadwyżką energii, która jest dostępna w danej chwili.